Назад

16 октомври 2023

Бизнес

Целта ни е да сме в топ 3 на застрахователите в Югоизточна Европа

Boris%20Palichev%20UNIQA

Борис Паличев, Председател на Надзорния съвет на УНИКА България и Генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа

 

Как ще се промени застрахователният сектор по света в следващите 30 години?

 

Гледайки напред, е лесно да се увлечем по високите технологии, изкуствения интелект, влиянието на технологичните компании, съвсем логично тези теми са развити и в почти всеки материал за бъдещото на всяка сфера от икономиката. За мен първостепенно значение, както преди 30 години, днес, така и в следващите 30, ще продължат да имат хората. Реализирането на идеи, бързината на трансформация на процеси и клиентски преживявания ще зависи от това колко добре екипите успяват да отговорят на постоянно повишаващите се изисквания на клиентите. В застраховането ключови са бързината на сключване на полица, завеждане на претенция и изплащане на обезщетение, което ще е в рамките на минути, а понякога и секунди. Времето и здравето са нашият най-ценен актив и очаквам голяма част от трансформациите да са в тази посока – осигурявайки достъп до качествената превенция и диагностика по лесен и удобен за потребителите начин. Предлагането на нови услуги, които все по-често ще излизат от рамките на чисто застрахователните решения, също ще продължи да нараства, в стремежа ни да бъдем там, където е нужно за нашите клиенти.

 

Пред нас стоят и сериозни предизвикателства, едно от които са климатичните промени, за пример: последният летен период юни-август 2023 г. е най-топлият в световен мащаб от над 150 години. Ставаме свидетели на все по-чести наводнения, бури и други природни катаклизми, които  засягат всички нас и са повод да се замислим и като индустрия, а и всеки един в лично качество, за отпечатъка, който оставяме занапред и какво може да подобрим за следващите поколения.

 

Как виждате развитието на концепцията ESG - екологични, социални и управленски фактори? 

 

Темата е изключително популярна и вече е в дневния ред на международните застрахователни компании, които са и един от най-големите инвеститори в държавни ценни книжа и корпоративни облигации. Определящо значение има към какви индустрии се насочват средства. В УНИКА Груп се следват стриктни правила вече отразяващи и ESG факторите при управление на инвестиционния портфейл на Групата, който е от над 20 млрд. евро, като не се инвестира в компании, за които съществена част от приходите са от източници, свързани с петролни, въглищни и други сфери на икономиката с вредно влияние върху природата. Очаквам ESG поведението да се пренесе по-съществено и върху застрахователните продукти, които се предлагат, както и все по-силно налагане на дигиталните канали, а хората, които имат отговорно поведение, да се ползват от привилегии – като отстъпки, по-голяма бързина и удобство при обслужване и да се превърнат в най-предпочитания сегмент от клиенти.
Ние, във финансовата индустрия, следва да сме вдъхновители за обществото, така че колективното самосъзнание да се промени и всички ежедневно да допринасяме с малки стъпки в посока по-устойчив начин на живот.

 

Как технологиите и изкуственият интелект ще променят застраховането и начина, по който работят компаниите от сектора?

 

Технологиите и изкуственият интелект ще ни дадат възможност да сме по-бързи и по-прецизни при предлагането на застрахователни услуги. Съвсем скоро ще представим и първите си застрахователни продукти на иновативна IT система, която ще използваме в 5-те страни от региона SEE (България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Черна гора и Сърбия) и това е само началото. Поставянето на бързината на процесите във фокус и възможностите за самообслужване ще затворят целия процес в рамките на 5 минути – от натискането на първия бутон, до получаването на застрахователна полица. Ценим времето на нашите клиенти и партньори и ще продължим да работим в тази посока на дигитализиране. Предстоят реализирането на още смели проекти, които ще дадат повече възможности както на нашите посредници, така и на нашите клиенти.

 

В България автомобилните застраховки са с най-голям относителен дял – очаквате ли промяна в това отношение и какво би я провокирало? 

 

Автомобилните застраховки (Гражданска отговорност и Каско) заемат основен дял от близо 60%  от общия премиен приход, вкл. животозастраховане, докато например за сравнение в Хърватска техният дял е доста по-нисък - 40%.  Традиционно българите поставят автомобила си на първо място, което е логически обърната пирамида. Обективно погледнато домовете, в които живеем, са по-ценни и при настъпване на неблагоприятно събитие ще се наложи да отделим по-голям бюджет за възстановяване на щети. Както и здравето, което ако изгубим, поради нетрудоспособност, претърпяваме най-значими вреди. Разбира се, промяната в България в последните години е видима, но тя все още се случва с бавни темпове и е водена от инерцията от актуални събития. В резултат на различни природни бедствия, като наводненията в последните години и сега това в Бургаско, отново се постави на дневен ред в публичното пространство въпросът, че домовете са ценни, а рисковете вероятни и не трябва да подценяваме нуждата от застраховка. В България под 1 от всеки 10 домове в страната са  с покритие. Езикът на застрахователите обикновено е сложен и за хората не става ясно, че например, ако отделят по-малко от 50 стотинки на ден за застраховка на дома, биха се погрижили добре за жилището си, като покрият различни рискове: пожар, наводнение, земетресение и др., които при настъпване биха довели до вреди, възстановяването на които може да достигне значителни суми от порядъка на над 100 хил. лв. и това да засегне сериозно семейния бюджет. Това определено не бихме определили като лукс, а необходимост.

 

Регионът на Югоизточна Европа (SEE), за който отговаряте, понастоящем е от специално значение за UNIQA Group – разкажете малко повече за бъдещото му развитие? 

 

Регионът SEE се превърна в основен за УНИКА Груп и вече сме третата най-голяма група от компании в UNIQA International. През последните 2 години растем със силен двуцифрен темп и привличаме все повече нови клиенти, като годишният ни премиен приход е близо 300 млн. евро и печелим доверието на над 2 милиона клиенти. 
Позицията ни в региона е на надежден партньор със силен бранд.  Предлагаме модерни решения, стараейки се ежедневно да отговорим на изискванията на нашите клиентите. Разчитаме на високата отдаденост на нашите служители и им предоставяме  възможност за участие в международни проекти, като споделяме най-добрите практики във финансовата индустрия. Водени сме от принципа „живеем по-добре заедно“ и всеки ден имаме амбицията да се развиваме и да растем като компания. Целта ни е да сме в топ 3 на застрахователите в регион SEE по общ премиен приход и лидер в здравното застраховане, където в България сме вече на второ място по пазарен дял.

 

Борис Паличев е Генерален мениджър и Главен директор „Индивидуални клиенти, микробизнес и дигитализация“ на УНИКА за Югоизточна Европа за страните България, Сърбия, Босна и Херцеговина, Хърватия и Черна гора и Председател на Надзорния съвет на УНИКА България. Преди това е заемал длъжността Генерален мениджър и председател на УС на УНИКА България, както и член на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи. Започва кариерата си през 2005 г. в ПрайсуотърхаусКупърс (PwC), след което в периода от 2009 г. до 2018 г. преминава през редица ръководни позиции в УHИKA Бългapия, както и в Централата на УHИKA Гpyп във Виена. В продължение на две години е бил и на позиция Изпълнитeлeн диpeĸтop Финaнcи и Pиcĸ в ДЗИ.

 

Този материал е публикуван за първи път в Капитал.

Искаш да разбереш повече за продуктите ни? Свържи се с нас.

Нашият екип от специалисти ще ти помогне да:
  • success-lg

    Разберeш нашите планове и предимства

  • success-lg

    Получиш индивидуално предложение

  • success-lg

    Насрочиш лична среща

  • success-lg

    Избереш правилната услуга за теб

Обади ни се на 0700 111 50 или на (+359) 8850 111 50

0700 111 50 (+359) 8850 111 50Офиси на УНИКА

Личните ти данни ще бъдат използвани единствено с цел да предоставим допълнителна информация относно продуктите на УНИКА.

Бързи връзки

Индивидуални клиенти

Здраве и ЖивотИмуществоАвтомобилни ЗастраховкиПътуванеКомбинирани Застраховки

© УНИКА България

Адрес

Централен офис

гр. София 1000,
бул. Тодор Александров 18

Работно време

Понеделник - Петък 8:30 - 17:30

За нас

За насКариериФинансова информацияМениджърски екипНовиниБлог

Адрес

Централен офис

гр. София 1000,
бул. Тодор Александров 18

Работно време

Понеделник - Петък 8:30 - 17:30


© УНИКА България