background image for Новини

Все повече хора вземат осъзнато и информирано решение при закупуването на животозастрахователни продукти


21 Юли 2022


Все повече хора вземат осъзнато и информирано решение при закупуването на животозастрахователни продукти

Този пазар отбелязва двуцифрен ръст през 2021 г., обяснява Ивана Димова, Генерален мениджър на УНИКА България

Ивана Димова започва своята кариера през 2006 г. в TBI Credit. След това преминава през различни висши ръководни позиции в TBI Bank и Дженерали, където е била отговорна основно за продажбите и продуктовото развитие. През 2016 г. се присъединява към екипа на УНИКА България като Директор на дирекция Банково застраховане. От началото на 2021 г. е назначена като член на Изпълнителния комитет, отговорен за развитието на бизнес модел Банково застраховане. С умения в бизнес планирането и развитието, данните и анализа едновременно в банковата и застрахователната индустрия Ивана притежава и магистърска степен по международен бизнес от Университета за национално и световно стопанство в София.

Как се отрази пандемията на животозастраховането у нас? Започнаха ли повече хора да се застраховат?
Пандемията от Covid-19 засегна не само икономическия живот, но и здравето, и живота на хората. Един от най-значимите ефекти от пандемията в животозастраховането у нас е осъзнаването от клиентите на необходимостта да защитят себе си и близките си в случай на непредвидени събития, свързани със здравето и живота им. На пазара се предлагат различни видове животозастрахователни продукти, като основните са рискови и спестовни застраховки живот. В тази връзка все повече хора се интересуват дали застрахователите покриват последици от подобни събития като Covid-19 и вземат осъзнато и информирано решение при закупуването на животозастрахователни продукти, факт и тенденция, която преди пандемията не се наблюдаваше.

Какво се случи с изплатените обезщетения? Скорошен анализ показа, че изплатените обезщетения, свързани с Covid-19 през 2021 (глобално), са повече от двойни спрямо 2020 г. Каква е ситуацията у нас?
В условия на пандемия нормално явление е да се наблюдава ръст в изплатените обезщетения, особено в застрахователните продукти, в които покрит риск е Covid-19. Особено отчетливо този ефект се забеляза при рисковите застраховки, обвързани с кредити, където през 2021 г. наблюдаваме ръст от около 25% при изплатените обезщетения, следствие загуба на живот, безработица, болничен престой и други свързани покрити рискове.

Съществува ли полица, която да покрива цялото лечение на човек с ковид? 
На българския застрахователен пазар съществуват различни застрахователни решения, които покриват болничен престой вследствие Covid-19, с различни модификации, лимити и условия. Също така в някои продукти се изплаща и фиксирана сума, която клиентите могат да използват за лечение по време на възстановителния си период. Разработиха се специални продукти, от които се възползваха редица компании с цел да осигурят застрахователна защита на своите служители.

Полиците покриват ли дълъг ковид, при положение че все още няма ясна диагноза и критерии за това състояние, и то в световен мащаб?
Понятието дълъг Covid-19 не фигурира в застрахователните полици и техните условия, където ясно са дефинирани критериите и лимитите на обезщетение, които клиентите ще получат в случай на настъпване на събитие вследствие Covid-19.

Какви са прогнозите на UNIQA за развитието на пандемията?
Коронавирусът няма да е последната пандемия в нашия живот. Учените предупреждават, че заплахата, породена от зоонозите, инфекциозните болести, които преминават от животните към хората, става все по-голяма. Поглеждайки в исторически план, през последните 100 години светът преживя 4 пандемии от грип, избухващи на всеки 15 – 30 години и с годишна вероятност от 3 до 7%. Сега е моментът българите да се замислят, че съществуват много повече лостове да защитят себе си и близките си и от медицинска гледна точка, като сe възползват и от решенията, които предлага застрахователният сектор.

Всеки път, когато стане природно бедствие или друг вид инцидент, който струва домовете или реколтата на хората, става ясно, че масово не са застраховани? В тази връзка вярно ли е схващането, че българите не се застраховат и какво може да се направи по този въпрос?
Тук е моментът да отбележим, че българите не се застраховат в по-голямата си част, не разбират краткосрочните и дългосрочните ползи. Необходимо е организирането на образователни кампании и инициативи, които да ограмотят населението ни в тази посока. Темата за застрахователната грамотност е на фокус за Асоциацията на българските застрахователи и през тази година стартира поредица от информационни кампании, като една от водещите теми е именно животозастраховането. УНИКА България също провежда регулярно информационни здравни кампании, предоставя периодично безплатни онлайн консултации, а в пакета за корпоративни клиенти са включени 3 безплатни такива, за да може всеки, който желае, да изпробва услугата и нейните предимства. През месец май UNIQA подари 500 безплатни онлайн консултации на потребителите през приложението MedUNIQA. 

Какви са тенденциите на пазара на животозастраховането у нас?
Една от положителните тенденции е, че животозастрахователният пазар бележи двуцифрен ръст през 2021 г. в сравнение с предходната година, но въпреки това българското застраховане остава предимно общо застраховане и то автомобилно. Такъв е пазарът и това търсят основно хората.

Как очаквате да се развие този пазар в следващите 5 години?
Отчитайки тенденциите от последната година и осъзнаването на ползите от животозастраховането, очакванията ми са за увеличаване на дела на застраховки живот и повишаване на застрахователната култура на българите.

*Статията е публикувана за първи път в economy.bg

Затвори
Затвори

Вход към твоята Уника

Вход към UNIQA pure
Нямаш създаден профил? Регистрирай се сега.

зареждане...